Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Tästä katkesi vuosi sitten Italiasta tilaamani pakoputken kiinnityskumi, jonka takia putki retkautti etuputken edessä olevan liitoksen auki... Vaihdoin tilalle romulaarista alkuperäiset Stomil Sanok -kumit ja askartelin putken paikalleen. Toivottavasti pysyy... Putki tuntuu noin 5 cm liian lyhyeltä / olevan liian edessä, tutkin josko saisin etu- ja väliputken liitoksen aukeamaan, josko siinä olisi pelivaraa taaksepäin.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Askarreltu putkeen pari klemmaria kiinni ja käytelty auto lämpimäksi. Kaikki tuntuu toimivan. Samalla säädelty korvakuulolta tyhjäkäyntiseosta hieman, syksyisten havaintojen mukaan käy kovin rikkaalla.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Vaihdettu moottoriöljyt ja suodatin. Tällä tuli ajeltua viime kevään ja -öljynvaihdon jälkeen reilu 1000 km, nyt mittarissa n. 4090 km jos oikein katsoin, ja toisella kierroksella mennään. Pesty voimalinja sekä pohja, josko selviäisi, mistä moottorin likaava öljyvuoto on peräisin.
- Liitteet
-
- IMG_20210303_184037.jpg (3.6 MiB) Katsottu 16610 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Kuljettajan oven lukon palautusjousi katkesi joskus viime vuonna. Tongin aarrevarastostani tilalle uuden, ehjän jousen, nyt toimii taas. Tutkin muutamaa eri lukkomekanismia, mutta päädyin lopulta käyttämään auton alkuperäistä, sen välykset ovat lopulta siedettävällä tasolla.
Löysin lisäksi kaksi ruostereikää, tulee hitsaushommia...
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Tutun näköinen alue.
Onneksi rakenne on tuolla melko yksinkertainen. Ei pahin paikka korjattavaksi.
Onneksi rakenne on tuolla melko yksinkertainen. Ei pahin paikka korjattavaksi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Jep, eiköhän tuohon tervettä peltiä saa kohtuullisellisella vaivalla...
Suurkiitos edellisiä paremmista takavalojen pohjista, nyt myös vasen takavalo toimii - aiemmissa varsinaisen takavalon (miksi sitä nyt kutsutaan? Se mikä palaa kun parkit on päällä) polttimon kannan muovi oli murtunut, joten polttimo pysyi kehnosti kiinni, joka johti valojen satunnaiseen pimenemiseen.
Näyttää orvolta ilman takavaloa, jostain syystä en ottanut kuvaa lopputuloksesta.
Kuten tuolla vaihtokelpoisessa osissa toin esille, bongasin puuttuvan kumitulpan vasemman takapyörän kotelosta. Tulpan etsiminen oli kiintoisaa salapoliisityötä, mutta lopulta Jeep-osa 55397226AA osoittautui sopivaksi pienellä mattoveitsikäsittelyllä.
Pesin myös auton pohjan ja annoin kuivua reilun viikon. Tässä yhteydessä löytyi myös nuo edellisessä postauksessa mainitut ruostevauriot. Tuuttasin koteloihin - kunhan ensin totesin ne kuiviksi ja vapaaksi kompostista - kotelosuojaa. Enpä tiedä, onko tuosta hyötyä, mutta ainakin jotain henkistä rauhaa tuo voi tuoda.
Lisäksi leikin puristuspainemittarilla, keskimmäisten sylinterien paine on vähän matalampi kuin reunimmaisissa, mutta ero ei mikään ihan huimaava ole. Ehkä voidaan hyväksyä 105 tkm ajetulle FSO:n moottorille.
11,6 Bar sylinterissä 1
11,1 Bar sylinterissä 2
11,3 Bar sylinterissä 3
11,6 bar sylinterissä 4
On se hieno
Suurkiitos edellisiä paremmista takavalojen pohjista, nyt myös vasen takavalo toimii - aiemmissa varsinaisen takavalon (miksi sitä nyt kutsutaan? Se mikä palaa kun parkit on päällä) polttimon kannan muovi oli murtunut, joten polttimo pysyi kehnosti kiinni, joka johti valojen satunnaiseen pimenemiseen.
Näyttää orvolta ilman takavaloa, jostain syystä en ottanut kuvaa lopputuloksesta.
Kuten tuolla vaihtokelpoisessa osissa toin esille, bongasin puuttuvan kumitulpan vasemman takapyörän kotelosta. Tulpan etsiminen oli kiintoisaa salapoliisityötä, mutta lopulta Jeep-osa 55397226AA osoittautui sopivaksi pienellä mattoveitsikäsittelyllä.
Pesin myös auton pohjan ja annoin kuivua reilun viikon. Tässä yhteydessä löytyi myös nuo edellisessä postauksessa mainitut ruostevauriot. Tuuttasin koteloihin - kunhan ensin totesin ne kuiviksi ja vapaaksi kompostista - kotelosuojaa. Enpä tiedä, onko tuosta hyötyä, mutta ainakin jotain henkistä rauhaa tuo voi tuoda.
Lisäksi leikin puristuspainemittarilla, keskimmäisten sylinterien paine on vähän matalampi kuin reunimmaisissa, mutta ero ei mikään ihan huimaava ole. Ehkä voidaan hyväksyä 105 tkm ajetulle FSO:n moottorille.
11,6 Bar sylinterissä 1
11,1 Bar sylinterissä 2
11,3 Bar sylinterissä 3
11,6 bar sylinterissä 4
On se hieno
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Pääsiäisenä hitsattiin paikat noihin pariin ruostekohtaan. Pari viikkoa sitten havaitsin reiän ajovaloumpiossa, tietenkin piti hajota se harvinaisempi Zelmotin hehkulankaumpio, ei Hellan H4, jota nyt on kaikki hyllyt pullollaan. Zelmoteja ei ollut enää yhtään ylimääräistä, joten jouduin laittamaan H4:t myös sisempiin valaisimiin. Pitää etsiä jostain Zelmot.
Lisäksi kuljettajan oven lukko heitti henkensä, tällä kertaa siis lukitusominaisuus. Pitää tutkia, liittynee tuohon aiempaan oven lukkomekanismin purkamiseen. Toimihan se ainakin 10 käyttökertaa.
Ryyppy hajosi samassa yhteydessä kun kuljettajan oven lukko ryytyi ja ajovalosta löytyi reikä. Polonez ei oikein tahdo lähteä ilman ryyppyä käyntiin, joten pari starttia joutui kikkailemaan pilotilla.
Tänään kävin katsastamassa auton. Ajovalojen suuntausta piti vähän hienosäätää lampunvaihtoprojektin jäljiltä ja seos saisi olla rikkaammallakin. Onneksi meni kuitenkin läpi.
Katsastusreissun jälkeen löytyi syykin:
Kaasuttimen kannen puolella olevat ryypyn toimilaitteet olivat räjähtäneet kaasuttimen kurkkuun. Tuossa kohtaa on noiden osien lisäksi kai yksi lukkorengas ja peltilätkä, niitä ei mistään löytyneet, varmaan päätyneet pakoputken kautta maantielle
Pienellä pähkimisellä ja neuvojen kysymisellä päädyin vaihtamaan yhdestä raatokaasuttimesta kaasuttimen kannen tuohon alkuperäiseen kaasuttimeen, koska varsinaisia varaosia ei sattunut olemaan juuri tuohon kohtaan kaasutinta.
Nyt ryyppy taas toimii ainakin siten, että auton saa tulille, mutta käynti voisi kylmänä olla parempaakin. Lämpimänä toimii hyvin. Pitää jatkaa tutkimuksia kunhan vähän toipuu tästä remontoinnista.
Lisäksi kuljettajan oven lukko heitti henkensä, tällä kertaa siis lukitusominaisuus. Pitää tutkia, liittynee tuohon aiempaan oven lukkomekanismin purkamiseen. Toimihan se ainakin 10 käyttökertaa.
Ryyppy hajosi samassa yhteydessä kun kuljettajan oven lukko ryytyi ja ajovalosta löytyi reikä. Polonez ei oikein tahdo lähteä ilman ryyppyä käyntiin, joten pari starttia joutui kikkailemaan pilotilla.
Tänään kävin katsastamassa auton. Ajovalojen suuntausta piti vähän hienosäätää lampunvaihtoprojektin jäljiltä ja seos saisi olla rikkaammallakin. Onneksi meni kuitenkin läpi.
Katsastusreissun jälkeen löytyi syykin:
Kaasuttimen kannen puolella olevat ryypyn toimilaitteet olivat räjähtäneet kaasuttimen kurkkuun. Tuossa kohtaa on noiden osien lisäksi kai yksi lukkorengas ja peltilätkä, niitä ei mistään löytyneet, varmaan päätyneet pakoputken kautta maantielle
Pienellä pähkimisellä ja neuvojen kysymisellä päädyin vaihtamaan yhdestä raatokaasuttimesta kaasuttimen kannen tuohon alkuperäiseen kaasuttimeen, koska varsinaisia varaosia ei sattunut olemaan juuri tuohon kohtaan kaasutinta.
Nyt ryyppy taas toimii ainakin siten, että auton saa tulille, mutta käynti voisi kylmänä olla parempaakin. Lämpimänä toimii hyvin. Pitää jatkaa tutkimuksia kunhan vähän toipuu tästä remontoinnista.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Polttoaineen tulo lakkasi kokonaan. Bensapumppu tuntui olevan ilman mitään vastapainetta (joku takaisku siellä kai pitäisi olla?), joten vaihdoin bensapumpun (Pierburg 7.21771.50.0) ja puhalsin polttoainelinjat paineilmalla. Tankissa oli myös aika paljon alipainetta, mistähän johtuen? Alkuun auto toimi vähän hassusti, mutta 15 km koeajolla alkoi meno maistua normaalisti noin kilometrin 3 kohdalla.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Polonez katsastettu perjantaina. Ei vikoja. Kilometrejä mittarissa (1)06455 km. Lisäksi tehty öljynvaihtohuolto muutama viikko sitten.
- Liitteet
-
- 1073D0C5-34BE-4865-80B5-79A01D163332.jpeg (2.26 MiB) Katsottu 13600 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 429
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Bensaputket vaihdettu, koska autoa oli vaikea saada käyntiin ja bensa haisi. Vuotokohta löytyikin läheltä tankkia.
- Liitteet
-
- BCC394A6-84A1-434A-A010-31E10A1422F0.jpeg (352.36 KiB) Katsottu 13507 kertaa
-
- 04420A11-921D-4ACE-BB0E-F75390579214.jpeg (188.32 KiB) Katsottu 13507 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.