Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Orkkisklassikossa on joku sähkövika. MAR-asennossa ei syty muu kuin ajovalojen merkkivalo ja joku rele napsahtaa. Auto ei starttaa. Koetin antaa apuvirtaa, ei vaikutusta. Mikähän mahtaa olla vikana, virtalukko?
Piti sitten tyytyä vääränmerkkisen auton kyytiin, kun hain katsastustoimipaikasta uudet rekisterikilvet Orkkisklassikkoon. Vanhat olivat kovin kauhtuneet, ja eturekisterikilven alareuna oli taipunut.
Piti sitten tyytyä vääränmerkkisen auton kyytiin, kun hain katsastustoimipaikasta uudet rekisterikilvet Orkkisklassikkoon. Vanhat olivat kovin kauhtuneet, ja eturekisterikilven alareuna oli taipunut.
- Liitteet
-
- Uudet_kilvet.jpg (39.7 KiB) Katsottu 41036 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Purin auton virtalukon, ja viaksi ilmeni murtunut virtalukon pohja. Soitin Espoon toiselle FSO-harrastajalle, joka lupasi penkoa laatikoitaan josko hänellä olisi varaosa.
Ajelin ruotsalaisella jäteöljyvatkaamolla hänen luokseen, ja sain häneltä vielä paketissa olevan alkuperäisen virtalukon pohjan. Melkein sääliksi kävi purkaa osa paketistaan. Käyttöohjekirja kuitenkin käskee käyttämään vain FSO-tehtaan hyväksymiä varaosia, joten pakon sanelemana asensin sen paikalleen. Ja nyt Orkkisklassikko taas toimii.
Ajelin ruotsalaisella jäteöljyvatkaamolla hänen luokseen, ja sain häneltä vielä paketissa olevan alkuperäisen virtalukon pohjan. Melkein sääliksi kävi purkaa osa paketistaan. Käyttöohjekirja kuitenkin käskee käyttämään vain FSO-tehtaan hyväksymiä varaosia, joten pakon sanelemana asensin sen paikalleen. Ja nyt Orkkisklassikko taas toimii.
- Liitteet
-
- Tulkoon valkeus! Mukava taas katsella mittaristoa kun virrat tulevat perille asti.
- 5.jpg (95.51 KiB) Katsottu 41035 kertaa
-
- Uusi virtalukon pohja asennettuna, meni heittämällä - kunhan ensin löysi riittävän pienen ruuvimeisselin.
- 4.jpg (92.86 KiB) Katsottu 41035 kertaa
-
- Uusi virtalukon pohja, raaskiikohan tuota edes asentaa!
- 3.jpg (110.43 KiB) Katsottu 41035 kertaa
-
- Vanha pohja ja osa irronneesta pikkusälästä matkalla kohti Henrykin varaosavarastoa Volvon lattialla
- 2.jpg (73.37 KiB) Katsottu 41035 kertaa
-
- Vanha virtalukon pohja ulkonee selvästi lukkoakselista, viitaten murtuneisiin kiinnikkeisiin. Lukon pohja putosikin vain pienestä kosketuksesta noin 10 eri osassa.
- 1.jpg (58.12 KiB) Katsottu 41035 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
GFF-tapahtuma
Ajelin aurinkoisen sunnuntain kunniaksi Helsingin keskustan läpi, tarkoituksena mennä kuvaamaan hienoja kerrostaloja hieman idemmäksi. Presidentinlinnan edessä kuitenkin huomasin pitkän letkan hienoja vanhoja Fiateja. Ajelin johtoauton vierelle, josta kutsuttiin mukaan, määränpäänä Malmin lentokenttä. Päivä meni mukavasti Gruppo Fiat Finlandialaisten seurassa. Polonez herätti suhteellisen paljon huomiota. Auton orkkisasua arvostettiin, mutta samalla ihmeteltiin miksi minulla ei ole TC:tä autossa. Ihme klubi kun perusoletus on, että auto on piloilletuunattu!!!
Luonnollisesti Polonezin parhaimpiin puoliin kuuluu juurikin tappikone kauniine äänineen.
Kuvia tapahtumasta


Kuvia tapahtumasta
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
1.6 SLE on alkanut harrastaa akun tyhjentämistä, todennäköisesti vika on ollut huolimattomassa kojelaudan kasaamisessa, kun kopeloin lämmityslaitteen hanaa. Pitää purkaa ja etsiä vika, apukaapelikäynnistäminen ei ole tyylikästä.
Vahasin auton talven varalle. Alunperin vahaus piti suorittaa jo keväämmällä, mutta jostain syystä aina on ollut jotain esteitä tai muita tekosyitä olla vahaamatta!
(Varoitus, seuraava kappale sisältää tuotesijoittelua
)
Suoritin vahauksen aiempina vuosina hyväksi koetulla tavalla, eli muoviosat hankasin ensin Autoglymin Bumper Carella. Näin vaha ei tartu muoviosiin ja ulkoasukin paranee. Tosin en ole täysin tyytyväinen ko. aineen kestävyyteen, ei kestä kauaa kun osat näyttävät taas kauhtuneilta. Tämän jälkeen suoritin varsinaisen vahauksen Autoglymin Super Resin Polishilla, joka puhdistavana aineena on aivan ehdoton vähänkin kuluneelle maalipinnalle. Vahan kuivumista odotellessa ehti hyvin paikkailemaan Bumper Carella muutaman kohdan, joiden käsittely jäi vaillinaiseksi. Aine tuntuu vaativan aika voimakkaita otteita tarttuakseen. Super Resin Polishin kanssa kiillotus on varsin helppoa, kovin tiukkaan se ei tunnu tarttuvan maalipintaan. Pelkkä yleisvaha ei täytä vaatimuksiani kiillon tai kestävyyden suhteen, joten seuraavaksi levitin Autoglymin Extra Gloss Protectionin. Aineen kestävyys on aivan ensiluokkaista, vahapinta tuntuu säilyvän hyvänä melkein vuoden päivät. Erittäin juoksevana aineena levitys on helppoa, ja aine kuivuu nopeasti, jolloin mahdolliset vahaamattomat kohdat on helppo havaita. Kuitenkin aine tuntuu jäävän aika tiukasti kiinni, joten kiillotusvaihe on huomattavan työläs. Tökötti on myös varsin hintavaa, joskin aineen riittoisuus on varsin tyydyttävää, samalla purkilla sain vahattua melkein neljä kertaa.
Vahasin auton talven varalle. Alunperin vahaus piti suorittaa jo keväämmällä, mutta jostain syystä aina on ollut jotain esteitä tai muita tekosyitä olla vahaamatta!
(Varoitus, seuraava kappale sisältää tuotesijoittelua

Suoritin vahauksen aiempina vuosina hyväksi koetulla tavalla, eli muoviosat hankasin ensin Autoglymin Bumper Carella. Näin vaha ei tartu muoviosiin ja ulkoasukin paranee. Tosin en ole täysin tyytyväinen ko. aineen kestävyyteen, ei kestä kauaa kun osat näyttävät taas kauhtuneilta. Tämän jälkeen suoritin varsinaisen vahauksen Autoglymin Super Resin Polishilla, joka puhdistavana aineena on aivan ehdoton vähänkin kuluneelle maalipinnalle. Vahan kuivumista odotellessa ehti hyvin paikkailemaan Bumper Carella muutaman kohdan, joiden käsittely jäi vaillinaiseksi. Aine tuntuu vaativan aika voimakkaita otteita tarttuakseen. Super Resin Polishin kanssa kiillotus on varsin helppoa, kovin tiukkaan se ei tunnu tarttuvan maalipintaan. Pelkkä yleisvaha ei täytä vaatimuksiani kiillon tai kestävyyden suhteen, joten seuraavaksi levitin Autoglymin Extra Gloss Protectionin. Aineen kestävyys on aivan ensiluokkaista, vahapinta tuntuu säilyvän hyvänä melkein vuoden päivät. Erittäin juoksevana aineena levitys on helppoa, ja aine kuivuu nopeasti, jolloin mahdolliset vahaamattomat kohdat on helppo havaita. Kuitenkin aine tuntuu jäävän aika tiukasti kiinni, joten kiillotusvaihe on huomattavan työläs. Tökötti on myös varsin hintavaa, joskin aineen riittoisuus on varsin tyydyttävää, samalla purkilla sain vahattua melkein neljä kertaa.
- Liitteet
-
- Polonezin takana oleva vääränmerkkinen romu on myös vahattu edellämainitulla metodilla
- vahaus.jpg (63.28 KiB) Katsottu 40989 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Ensimmäinen "syysmyrsky" tuli juuri sopivasti esittelemään vahauksen onnistuneisuutta! 

- Liitteet
-
- pisaroita.jpg (56.54 KiB) Katsottu 40979 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Great effect! My red Polonez demands similar operation soon.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Tässähän alkaa ymmärtämään, miksi maasturit ovat Espoossa varsin suosittuja. Ajelin Orkkisklassikolla verkkaista vauhtia Friisilässä, ja vaikka hidastin hidastintöyssyyn niin etujousitus ui varsin syvään ja auto otti maakosketusta. Onneksi Polonezin kattavaan varusteluun kuuluu öljypohjan suojaraudat, joten mitään peruuttamatonta vauriota ei syntynyt. Maalit suojaraudasta kyllä irtosi, ja naarmuja on havaittavissa. Pitää sutia jotain ferrexiä siihen, ettei näytä pahalta. Muuten auton sähköongelma kai selvisi, nyt tupakansytyttimen valolle ei tule jatkuva virta. Pitää katsoa parin päivän jälkeen, onko akussa enää virtaa. Mahdollista on myös se, että akku on käyttöikänsä päässä, onhan se jo 5 vuotta vanha. Orkkisklassikossa se on kuitenkin niin harvakseltaan käytössä ja seisonta-ajat ovat pitkiä, niin luontainen kuluminen on suurta.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Sähköä tuntuu riittävän. Koska vikojen määrä on vakio, niin oikean etupyörän jarru alkoi jumittamaan. Herkistin etujarrut, tuntuu taas rullaavan hyvin. Jarrupalat voisi vaihtaa ennen talvea joka nurkkaan.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Ajokausi on puoli vuotta, ja näin koin tarpeelliseksi siirtää tämän projektin tallin suojiin. 

- Liitteet
-
- Ensimmäinen aamu, jolloin ikkunat on jäässä! Loistava ajankohta siis lopettaa kautta, Orkkisklassikko ei tykkää talvesta.
- 1.jpg (118.88 KiB) Katsottu 40916 kertaa
-
- Viimeisiä karstanpolttoja nelostiellä
- 2.jpg (61.79 KiB) Katsottu 40916 kertaa
-
- Orkkisklassikko odottamassa talliin pääsyä
- 3.jpg (102.71 KiB) Katsottu 40916 kertaa
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia orkkisklassikosta - FSO Polonez 1.6 SLE 1991
Kaasuvaijeri katkesi autoa käynnistellessä idän ihmeitä varten
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.