FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Re: FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Valot b, p ja o ovat toistaiseksi olleet mykkiä. Ei muuta kuin jarrutöiden ohella tutkimaan.
Re: FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Koska valot toimivat, uskon sen selviävän mittariston lampun vaihdolla. Käsijarrun valo on enää ainoa mysteeri. Ihan jo siksi, että sitä on purettu jonkun verran.
Re: FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Öljykello löytyi ihan toisen tilauksen yhteydessä.
Suositus Pöljän Varaosakeskukselle. Olen aina ajatellut, että sieltä löytyy vaan Warreen ja vähän Ladaan. Mutta ei, myös FSO-asiakkaita palvellaan. Samalla ihmeteltiin myös pakoputken kannatinta oman Stomilin tilalle. Vaikuttaa siltä, että Warren kannatin sopii.
Katsotaan miten tuo korjautuu.
Tarjolla Pöljässä on myös hehkulankaumpioita. Ei Zelmotteja mutta vastaavia.
EDIT: umpioita, ei polttimoita
Suositus Pöljän Varaosakeskukselle. Olen aina ajatellut, että sieltä löytyy vaan Warreen ja vähän Ladaan. Mutta ei, myös FSO-asiakkaita palvellaan. Samalla ihmeteltiin myös pakoputken kannatinta oman Stomilin tilalle. Vaikuttaa siltä, että Warren kannatin sopii.
Katsotaan miten tuo korjautuu.
Tarjolla Pöljässä on myös hehkulankaumpioita. Ei Zelmotteja mutta vastaavia.
EDIT: umpioita, ei polttimoita
Re: FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Yö on orjan omaa aikaa.
Nyt on asennettu taka-akselille jarruputket, -letkut sekä vaijerit. Jos menee kuin Strömsössä niin takajarruihin riittää ilmaus. Seuraavalla kerralla, parin päivän päästä, käsijarrun vivusto ja jarruvoiman säädin. Jos hyvin käy niin viikonloppuna jarrut ovat valmiit. Käsijarruvivun palautusjousi täytyy taikoa vielä jostain.
Samalla havaittu, että rengastus on todella arveluttava.
Osa vanteista oli Ladasta, oli sekä 2101:n koirankupeille soveltuvia sekä 2105:n vanne. Lisäksi... Neuvostoliitossa (eli vähintään 30 vuotta sitten) valmistettu МИ-sarjan rengas.
Sekä oikea klassikkorengas... Stomilin D124 koossa 175R13 ja FSOn vanteella. Klassikko joka on saattanut taivaltaa tämän auton kanssa vuodesta 1985.
Rengastus oli tiedossa ja myyjän kanssa oli sovittu, että heittää jotain romurenkaita alle pihasiirtoja varten. Ja siinä hommassa ovat toimineet hyvin. Eli en missään nimessä ole pettynyt vaan ennemminkin yllättynyt.
Täytyy ennen seuraavaa siirtoa hakea joko Fiatin aluvanteet paikalle, hankkia joku halpa siirtosarja tai sitten vaan ronskisti uusi sarja renkaita sopiville vanteille. Nytkin on pulverimaalaamossa hyvä sarja peltivanteita ottamassa uutta pintaa. Tuo Stomil saa kyllä paikan varapyöränä.
Nyt on asennettu taka-akselille jarruputket, -letkut sekä vaijerit. Jos menee kuin Strömsössä niin takajarruihin riittää ilmaus. Seuraavalla kerralla, parin päivän päästä, käsijarrun vivusto ja jarruvoiman säädin. Jos hyvin käy niin viikonloppuna jarrut ovat valmiit. Käsijarruvivun palautusjousi täytyy taikoa vielä jostain.
Samalla havaittu, että rengastus on todella arveluttava.
Osa vanteista oli Ladasta, oli sekä 2101:n koirankupeille soveltuvia sekä 2105:n vanne. Lisäksi... Neuvostoliitossa (eli vähintään 30 vuotta sitten) valmistettu МИ-sarjan rengas.
Sekä oikea klassikkorengas... Stomilin D124 koossa 175R13 ja FSOn vanteella. Klassikko joka on saattanut taivaltaa tämän auton kanssa vuodesta 1985.
Rengastus oli tiedossa ja myyjän kanssa oli sovittu, että heittää jotain romurenkaita alle pihasiirtoja varten. Ja siinä hommassa ovat toimineet hyvin. Eli en missään nimessä ole pettynyt vaan ennemminkin yllättynyt.
Täytyy ennen seuraavaa siirtoa hakea joko Fiatin aluvanteet paikalle, hankkia joku halpa siirtosarja tai sitten vaan ronskisti uusi sarja renkaita sopiville vanteille. Nytkin on pulverimaalaamossa hyvä sarja peltivanteita ottamassa uutta pintaa. Tuo Stomil saa kyllä paikan varapyöränä.
Jarruvoiman säädin
Nyt on jotakuinkin kaikki palikat jarruvoiman säätimeen valmiina.
Tuli eilen revittyä osat irti ja aloitettua putsailua. Tänään vielä pientä viimeistelyä ja koekasaus. Jos kaikki menee kuten Strömsössä niin asennushan on karkeasti kuuden pultin/mutterin kiristys. On aavistuksen mukavaa säätää asento kohdilleen kun säätimen kumin alla ei ole kiloa mustaa rasvaa.
Tuli eilen revittyä osat irti ja aloitettua putsailua. Tänään vielä pientä viimeistelyä ja koekasaus. Jos kaikki menee kuten Strömsössä niin asennushan on karkeasti kuuden pultin/mutterin kiristys. On aavistuksen mukavaa säätää asento kohdilleen kun säätimen kumin alla ei ole kiloa mustaa rasvaa.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Mulla samat etulokarit Pollessa, ymmärtääkseni maahantuojatuningia. Kuten Polonezin lasikuitu(?)etulokaritkin.Rimmed762 kirjoitti: 05 Heinä 2023 21:21 Tässähän on edessä alumiinilokarit.![]()
Eleganttia vanhan koulun luksusta.
Kuriositeettina Lokarilta saa alumiinisia edelleen Poloneziin. 125P ei ole listattuna mutta Polonez, Lada ja iso valikoima Fiatteja löytyy.
IMG_20230705_222803501_HDR.jpg
Tuosta nyt voi jonkunlainen käsitys muodostua. Huono kuva joka on otettu Magliten valossa.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Re: FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Aina unohtuu kuinka paljon Maanteho/Polmot kuitenkin näitä paranteli. Tosin vaikuttaa siltä, että jokaisessa länsimaassa joihin FSO:ta vietiin, jälleenmyyjät lisäilivät varusteita ja päivittävät verhoiluja.
Monta mielenkiintoista tarinaa on tullut luettua.
Monta mielenkiintoista tarinaa on tullut luettua.
Re: FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Takajarruihin kulkee uudet putkilinjat. Työvoitto on siis saavutettu.
Mittaristo sai muutaman uudet BA9S-kantaisen polttimon ja rikkinäiset katkaisijat on korjattu. Nyt tuntuu kaikki toimivan mittaristossa. Myös kaikki sähkölaitteet vaikuttavat pelaavan oikein.
Kun kerran eteni niin hengähdystauon käytin pieneen sisätilan siistimiseen. Vielä on työtä mutta nyt se on jo kodikas. Seuraavana vuorossa nesteet ja ilmaus jarruihin. Sen jälkeen sitten moottorin kimppuun.
Mittaristo sai muutaman uudet BA9S-kantaisen polttimon ja rikkinäiset katkaisijat on korjattu. Nyt tuntuu kaikki toimivan mittaristossa. Myös kaikki sähkölaitteet vaikuttavat pelaavan oikein.
Kun kerran eteni niin hengähdystauon käytin pieneen sisätilan siistimiseen. Vielä on työtä mutta nyt se on jo kodikas. Seuraavana vuorossa nesteet ja ilmaus jarruihin. Sen jälkeen sitten moottorin kimppuun.
Re: FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Samalla kun jarrut ja alusta etenee tuli ihan vähän hipisteltyä konetilassa.
Jarrunestesäiliö ja sen korkit. Jäähdyttimen korkki. Samalla on taas vähän huollettu eri osia ja tarkasteltu.
Samalla havaintona, että osa Ladan jäähdyttimen korkeista ovat liian korkeita tähän jäähdytinmalliin. Tämä malli tarvitsee matalamman korkin.
Ladan paisuntasäiliön korkki oli sen verran huonolaatuinen, että tyydyin vain vaihtamaan kumiosat siitä vanhaan korkkiin.
Jarrunestesäiliö ja sen korkit. Jäähdyttimen korkki. Samalla on taas vähän huollettu eri osia ja tarkasteltu.
Samalla havaintona, että osa Ladan jäähdyttimen korkeista ovat liian korkeita tähän jäähdytinmalliin. Tämä malli tarvitsee matalamman korkin.
Ladan paisuntasäiliön korkki oli sen verran huonolaatuinen, että tyydyin vain vaihtamaan kumiosat siitä vanhaan korkkiin.
Re: FSO 125P pickup eli "seuraavan FSO-projektin valmistelua..."
Jarrut ilmattu. Vielä saattaa muutama kupla löytyä mutta yksin ei parempaan pystynyt. Tällä hetkellä auto kuitenkin pysähtyy omin avuin ensimmäistä kertaa tänä kesänä. Jarruihin jäi vanhaa osaa käytännössä vain muutama letku ja etujarrujen putket. Ja luonnollisesti varoitusjärjestelmä. Kulutusosat, jokainen satula, pääsylinteri sekä liuta jarruputkia on vaihdettu. Samalla myös jarrupaineensäädinkin lähti vaihtoon. Ei siellä enää pitäisi olla kuluneita tai toimimattomia osia.
Moottori on saanut uutta öljyä ja suodattimen. Tuli samalla pestyä sisäosat jollain Liqui Molyn pesuaineella. En tiedä milloin edellinen vaihto on tehty mutta edellisestä suodattimesta ei pystynyt sanomaan valmistajaa. Tuntuu, että kävisi kauniimmin mutta se saattaa olla vain korvien välissä. Venttiilit kaipaavat vielä säätöä ja tehostimella on takuulla imuvuotoa letkussa. Vaihteisto ja perä saavat uudet öljyt jahka saan pumpun haettua.
Laturin vika ilmeni uudestaan, oli liitin enää muutamalla karvalla kiinni hiilipaketissa. Täytyy vaihtaa liitin, onneksi työ on suhteellisen pieni ja helposti tehtävissä.
Pallonivelissä on nykyään tulppien paikalla nipat. Rasvauksen jälkeen voisi tietenkin palauttaa tulpat (kuten aikanaan on tehty) mutta taidan tyytyä vain laittamaan suojuksen. Vanhat tulpat olivat saaneet kuitenkin nauttia korroosion laihduttavasta vaikutuksesta jo hyvän tovin. Onneksi M6-kierteisiä nippoja oli itsellä hyllyssä.
Aiemmin tuli jo korvattua sekalaisia vanteita VAZ 2105:n vanteilla. Renkaissa on hyvin pintaa ja FSO:n pölykapseli istuu oikein hyvin. FSOhon puna-valkoinen värimaailma istuu muutamasta syystä oikein hyvin.
Moottori on saanut uutta öljyä ja suodattimen. Tuli samalla pestyä sisäosat jollain Liqui Molyn pesuaineella. En tiedä milloin edellinen vaihto on tehty mutta edellisestä suodattimesta ei pystynyt sanomaan valmistajaa. Tuntuu, että kävisi kauniimmin mutta se saattaa olla vain korvien välissä. Venttiilit kaipaavat vielä säätöä ja tehostimella on takuulla imuvuotoa letkussa. Vaihteisto ja perä saavat uudet öljyt jahka saan pumpun haettua.
Laturin vika ilmeni uudestaan, oli liitin enää muutamalla karvalla kiinni hiilipaketissa. Täytyy vaihtaa liitin, onneksi työ on suhteellisen pieni ja helposti tehtävissä.
Pallonivelissä on nykyään tulppien paikalla nipat. Rasvauksen jälkeen voisi tietenkin palauttaa tulpat (kuten aikanaan on tehty) mutta taidan tyytyä vain laittamaan suojuksen. Vanhat tulpat olivat saaneet kuitenkin nauttia korroosion laihduttavasta vaikutuksesta jo hyvän tovin. Onneksi M6-kierteisiä nippoja oli itsellä hyllyssä.
Aiemmin tuli jo korvattua sekalaisia vanteita VAZ 2105:n vanteilla. Renkaissa on hyvin pintaa ja FSO:n pölykapseli istuu oikein hyvin. FSOhon puna-valkoinen värimaailma istuu muutamasta syystä oikein hyvin.