Kokemuksia halvasta Polonezista
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Moottorista kertyi noin neljäkymmentä kuvaa. Hyvin tämä etenee.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Laitetaan vielä nämäkin esille.
Pitää vielä kumityynyt hankkia. Taas yksi asia mikä kannattaa hoitaa kun kone on irti. Ei niitä huvikseen asennuksen jälkeen vaihda.
Pitää vielä kumityynyt hankkia. Taas yksi asia mikä kannattaa hoitaa kun kone on irti. Ei niitä huvikseen asennuksen jälkeen vaihda.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
En tiedä meneekö tuningin puolelle. Mutta...
Tarratehdas Puolasta toimitti 46mm tarrat FSOn tunnuksilla. Vastaavia tarroja oli kolmea kokoa ja ainakin kolmea väriä. 46mm istui varsin hyvin alkuperäisiin kapseleihin.
EDIT:

Samalla luonnollisesti ilmanpuhdistimen koppa sai uuden tarran.
EDIT2:
Keskikuppien tarran koko korjattu.
Tarratehdas Puolasta toimitti 46mm tarrat FSOn tunnuksilla. Vastaavia tarroja oli kolmea kokoa ja ainakin kolmea väriä. 46mm istui varsin hyvin alkuperäisiin kapseleihin.
EDIT:
Samalla luonnollisesti ilmanpuhdistimen koppa sai uuden tarran.
EDIT2:
Keskikuppien tarran koko korjattu.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 27 Tammi 2021 17:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Koneistuksen yhteydessä tasapainotettiin paineasetelmaan asti.
Tasapainotuksessa yksi ajatus oli yrittää pidentää runkolaakereiden kestoa. Tosin harrastekäytössä peruskorjattua konetta tulee tuskin ikinä ajettua loppuun.
Tasapainotuksessa yksi ajatus oli yrittää pidentää runkolaakereiden kestoa. Tosin harrastekäytössä peruskorjattua konetta tulee tuskin ikinä ajettua loppuun.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Polonezin moottoreista kerrotaan tarinoita. Sekä Suomessa, että Puolassa. Tarinoiden sisältö vaihtelee katkenneista kampiakseleista moottoreihin joilla on ajettu puoli miljoonaa kilometriä ilman mitään isompaa. Täytyy muistaa, että Polonezin moottori on peruskonstruktioltaan vanha, ei 70-luvun vanha vaan vanhempi. FSO:lla kuitenkin tehtiin kehitystyötä ja esimerkiksi öljyn kiertoa moottorissa parannettiin huomattavasti.
Polonezin (ja yleensäkin) öljypumppu unohtuu usein korjattaessa moottoreita. Rakenteensa vuoksi on kestävyyden kannalta, mielestäni, oleellista varmistaa moottorin tasapainotus sekä öljynkierto.
Siksi... Vaikkei mitään koneistaisikaan niin mikäli jostain syystä öljypohjaa aukoo niin kannattaa mitata välykset. Myös tuota "päätylevyä" saa ainakin toistaiseksi uutena kohtuullisen edullisesti.
Olettaisin, että ne FSO:t joissa oli juustosta koneistettuja osia ovat jo poistuneet kierrosta. Silloin näihin yksilöihin kannattaa nähdä vähän vaivaa.
Polonezin (ja yleensäkin) öljypumppu unohtuu usein korjattaessa moottoreita. Rakenteensa vuoksi on kestävyyden kannalta, mielestäni, oleellista varmistaa moottorin tasapainotus sekä öljynkierto.
Siksi... Vaikkei mitään koneistaisikaan niin mikäli jostain syystä öljypohjaa aukoo niin kannattaa mitata välykset. Myös tuota "päätylevyä" saa ainakin toistaiseksi uutena kohtuullisen edullisesti.
Olettaisin, että ne FSO:t joissa oli juustosta koneistettuja osia ovat jo poistuneet kierrosta. Silloin näihin yksilöihin kannattaa nähdä vähän vaivaa.
Oikean kyljen evoluutio
"Ennen-kuva".

Ja vähän tuoreempi "ennen-kuva". Ja vielä vähän tuoreempi kuva tämän ketjun kakkossivulta.

Ja melko hyvä tilanne syyskuussa. Pientä näkyvää etenemistä on tapahtunut. Kulmakarvakin on paikoillaan. Näkymätöntä myös... Ja verrokkina Klubin FSO-Infosta löytynyt 1986 Polonez SLE:n kuva. Lähestytään... Tarrat takaluukkuun ja pyyhkijäkin kyllä löytyy.

Ja vähän tuoreempi "ennen-kuva". Ja vielä vähän tuoreempi kuva tämän ketjun kakkossivulta.
Ja melko hyvä tilanne syyskuussa. Pientä näkyvää etenemistä on tapahtunut. Kulmakarvakin on paikoillaan. Näkymätöntä myös... Ja verrokkina Klubin FSO-Infosta löytynyt 1986 Polonez SLE:n kuva. Lähestytään... Tarrat takaluukkuun ja pyyhkijäkin kyllä löytyy.


Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lisäksi konetilasta ei hirveästi moottoria nopealla vilkaisulla näe. Ilmanpuhdistimen koppa ja lämpösuojapelti ovat näkyvimmät osat. Kuva FSO-Klubin FSO-info-sivuilta.
FSO-Ossin ottama kuva moottoritilasta hankintahetkellä. On tällä hetkellä inan siistimpi mutta kesken.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Jopa sumuvalot ovat kunnostettuja. Vanhat kuoret kunnostettiin ja muovikuorisista uusista on sisuskalut siirretty vanhoihin kuoriin. Classic, not plastic.
Jokainen lasi keulassa on uutta. Tarkkasilmäiset havaitsevat, että yhdessäkään ei ole vielä polttimoita paikoillaan. Johdotuskin on kytkemättä vielä toistaiseksi.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 02 Helmi 2021 19:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Polonezin kauneus alkaa tulla esiin.
- FSO-Ossi
- Site Admin
- Viestit: 431
- Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
- Jäsennumero: 1
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kokemuksia halvasta Polonezista
Ei kyllä samaksi autoksi uskoisi! Upeaa duunia! 

FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.