Sivu 1/6

Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 01 Marras 2008 21:20
Kirjoittaja FSO-Ossi
Ostin 3.4.2008 Eurasta 260 eurolla FSO Polonez 1.5 SLE:n vuodelta 1988. Hankintahinnan päälle tuli muutama kymppi verorästejä. Auto on ollut ajossa siitä lähtien, lukuunottamatta kesäkuusta elokuuhun ulottunutta liikennekäytöstäpoistoa. Noin 5000 km olen päästellyt varsin vähäisillä huolilla marraskuun alkuun mennessä. Autolla on ajettu yhteensä noin 110000km, joskaan lukemasta ei ole täyttä varmuutta koska autossa on toinen tai kolmas mittaristo menossa. Aloitin pitämään autosta päiväkirjaa 10.10.2008. Ennen päiväkirjaa olen vaihtanut autoon bensapumpun, etujarrupalat, öljyt, jäähdytinneste, suodattimet, Special-malliset istuimet, takarenkaat, laturin jännitteensäätimen, takajousien takakiinnikkeet ja bensatankin. Erikoisina tapauksina mainittakoon se, että auton vuotava alkuperäisbensatankki oli pitkään korvattuna pesunestesäiliöllä. Autolla on myös hinattu kahta tien päälle hajonnutta länsiautoa.

10.10.08, 81369km
*Lisätty 7 dl Teboil Moniaste 10W-30-moottoriöljyä
*Puhdistettu kampikammion tuuletusjärjestelmä
13.10.08, 81417km
*Kuljetettu sähköpianoa. Havaittu kahdessa osassa kääntyvä Special-mallinen takaselkänoja käytännölliseksi
16.10.08, 81526km
*Tankattu 20 litraa, 1,339e/l Teboil Express Paperitiellä. Sataa kaatamalla, latausvalo ei ota himmetäkseen
17.10.08, 81576km
*Hall-anturin johdon liitin irtosi johdosta aamuruuhkassa 1-tien ja Kehä I:n risteyksessä, korjattu teipillä
18.10.08, 81753km
*Lisätty 6 dl Teboil Moniaste 10W-30-moottoriöljyä
19.10.08, 81763km
*Polttoaine loppui bensamittarin hurjan virhenäyttämän takia, tankattu ainoaa käsilläolevaa bensaa, n. 7 vuotta vanhaa kaksitahtibensaa. Käynti heikkoa ja savutus voimakasta. 10 km myöhemmin päästy Nastolan Nesteelle tankkaamaan 29,5L (1,404e/l)
23.10.08, 81912km
*Ei startannut ilman huikkabensaa
*Vaihdettu 7 km myöhemmin pikimusta bensasuodatin uuteen (ABC Nihtisilta, 2,20e). Havaittu reikä pakoputken etuosassa.
*Havaittu pölähdyksiä kovassa kiihdytyksessä. Takana ollut BMW tuli kaasu pohjassa ohi ja kuljettaja näytti kansainvälisiä käsimerkkejä. Myöhemmin ilmiö loppui.
*3 km myöhemmin havaittu vasen takavalo epäkuntoiseksi
25.10.08, 81940km
*Tankattu 20,21L, 1,299e/l, Teboil Express Paperitie
1.11.08, 82052km
*Poliisiauto pysäytti Jakomäentiellä Helsingissä. Puhalluttivat ja valittivat maksamattomasta ajoneuvoverosta. En tiennyt moisesta verorästistä, ja ilmoitin hoitavani asian ensitilassa. Antoivat puhelinnumeron, johon minun tulee ottaa yhteyttä ensitilassa virka-aikana. Uhkasivat että seuraavalla kerralla poliisi ottaa rekisterikilvet pois.
2.11.08, 82070km
*Löydetty maksamaton verolippu, maksettu se korkoineen (19,90e)
5.11.08, 82080km
*Tankattu 16,15L, 1,239e/l, Teboil Express Paperitie. Laitettu myös jäädyttäjän eteen suojamuovi; huurteet hävisivät kertaheitolla
6.11.08, 82129km
*Havaittu jäähdyttimen puhaltimen anturi vialliseksi. Ostettu sytytysjohto (3,90e) ja puhaltimen anturi (9,90e) Espoon Motonetista. Vaihdettu kakkossylinterin surkea Biltema-sytytysjohto uuteen.
7.11.08, 82188km
*Vaihdettu puhaltimen anturi ja korjattu vasemman takavalon ja vasemman pysäköintivalon kontaktihäiriöt
10.11.08, 82245km-82262km
*Kitattu 2 reikää takalokasuojista ja yksi pakoputkesta
*Tankattu 8,03 litraa (St1 Mäkkylä, 1,244e/l)
*Viety katsastukseen (IHA-autokatsastus, Helsinki, 62e). Tulos: Ajokielto. Viat: Päästöt (CO 8%) (ajokielto), suuntavalot vilkkuvat liian hitaasti, vilkkumisväli 3 sek (korjauskehotus), moottorin öljyvuoto takapäästä (korjauskehotus). Suulliset huomatukset oikean puolen raidetangon pään suojakumista ja peruutusvalon vilkkumisesta
Kuva
*Vaihdettu sytytystulpat (8e, Motonet Vantaa)
13.11.08, 82275km
*Lisätty 0,5 litraa Teboil Moniaste 10W-30-öljyä
*Viety auto huoltoon (Autohuolto Harklin, Helsinki)
18.11.08, 82275km-82296km
*Haettu auto huollosta (265,50e). Olivat puhdistaneet kaasuttimen, säätäneet, vaihtaneet taas uudet tulpat ja ottaneet päästölapun
*Viety päästölappu katsastusasemalle, saatu vuosi ajoaikaa
*Havaittu huonoa käyntiä kylmänä, ominaisuus hävisi muutamassa päivässä ja 50 km ajon jälkeen
*Päätin, että lopetan tankkauksien kirjaamisen johtuen suuresta työn määrästä
*Ostettu uudet lasinpyyhkijät (Bosch Spoiler 12,90e, Motonet Espoo) ja sytytysjohtosarja (17,90e)
20.11.08, 82310km
*Vaihdettu talvirenkaat alle
*Vaihdettu palanut radion sulake
23.11.08, 82364km
*Jääty jumiin liukkaaseen ylämäkeen. Pitkällisen suunnittelun ja vauhdinoton jälkeen pääsin mäen ylös.
28.11.08, 82523km
*Lisätty litra öljyä

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 15 Marras 2008 17:28
Kirjoittaja FSO-Ossi
Tämän auton hankinta oli pitkälti sattumankauppaa. Harmaan 1.6 SLE:n etupyöränlaakerit olivat alkaneet huutaa riitasointuja ja tiesin, että uusien laakereiden tilausaika on nelisen viikkoa. Työpäiväni alkoivat 6.00 hieman turhan kaukana, joten oli tarvis saada joku kulkuneuvo alle. Eräänä perjantai-iltana selailin Nettiautosta soveliasta kulkinetta, lähinnä joku länsiauto oli mielessä, koska Nettiautossa ei ollut pitkään aikaan tarjolla katsastettuja FSO-tuotteita.

Osuin kuitenkin erään Polonezin myynti-ilmoitukseen. Autossa kiinnitti suunnatonta mielenkiintoa jännä ruskea verhoilu ja hienot kylkiraidat. Katsastuskin oli pitkään voimassa. Myös hieman vanhempi vuosimalli kiinnosti. Jahkailin ilmoituksen kanssa viitisen minuuttia, kyselin hieman tutuilta josko joku olisi suostuvainen lähtemään Rauman kupeeseen seuraavana päivänä.

Sain järjestettyä kyydin, ja sitten soitin myyjälle. Kyselin autosta perustiedot, lähinnä viat ja muuta ajoa haittavaa. Ilmeni, että muuta ongelmaa ei juuri ole kuin bensatankki, joka vetää n. 7 litraa kiitos täyttöputken kupeessa olevan ruostevaurion. Kuitenkin hän sanoi, että on omistanut auton vain pari päivää, joten hän ei ole tarkemmin ehtinyt perehtyä asiaan. Kuulemma auto tuli muiden autokauppojen kaupanpäällisinä Rauman Delta-autosta. Myyjä kertoi autossa olevan kahdet renkaat, joista ainakin kesärenkaissa on pintaa. Sovin, että tulen lauantai-iltana katsomaan autoa, noin kahdeksan aikoihin. Myyjä kertoi osoitteensa, ja pienellä kartan selauksella ilmeni että laite on varsin monen mutkan takana. Kuitenkin kirjoitin pääkohdat reitistä ylös, ja uskoin osaavani.

Seuraavana päivänä sain porukan kasaan vasta viideltä, ja kuuden aikoihin olimme valtatie 2:lla suuntana Harjavalta ja sieltä kohti Huhdan kylää. Kaverini sai Saabin liikkumaan varsin reipasta tahtia, ja klo 21 aikoihin olimme jo kakkostiellä eksyksissä. Soittelin myyjälle, ja hän ohjeisti tarkemmin. Päädyimme pikkutielle, josta ristesi oikean niminen tie, joka ei kuitenkaan johtanut mihinkään. Soitin taas myyjälle, ja ilmeni että tien nimi on kyllä oikea mutta kunta on väärä. Muutaman U-käännöksen jälkeen päädyimme iltahämärissä maatalon pihaan, jossa seisoi Polonez, jonka perä roikkui lievästi.

Auto käynnistyi kuin palmun alta, ja tuntui todella reippaalta kun ajoin sillä pienen lenkin. Mittarivaloista toimi vain öljynpainemittarin ja lämpömittarin valaistus, joten nopeusmittarin tarkastelu sujui hyvin vain valaistuilla tieosuuksilla. Kuitenkin yleisvaikutelma oli varsin positiivinen ja tietyllä tavalla "Retro", vanhanmalliset tuuletussuuttimet, ruskea verhoilu ja kromilistat luovat hienon tunnelman. Vastoin myyjän sanomaa, latauksen merkkivalo paloi. Kävin valittamaan että en halua toistakin laturivikaista Polonezia, joten hän suostui alentamaan hinnan 280 eurosta 260 euroon. Menin sisälle tekemään paperit. Kun raha oli vaihtanut omistajaansa, Polonezin entinen omistaja halusi myydä minulle myös kilvettömän 1,5 miljoonaa ajetun Mercedes-Benz 200D:n. Kieltäydyin kohteliaasti. Sain autoon myös toiset avaimet, joissa oli upea "FSO Polonez - NEW!"-avaimenperä, takanaan Maanteho oy:n logo. Selvää keräilykamaa. :D

Ajelimme letkassa pois myyjän luota, ja menimme Eurajoelle tankkaamaan. Auton tankki veti todella huonosti polttoainetta, ja ylimääräinen valui pois. N. 15 eurolla sain tankattua autoa. Eräällä matkassa mukana olleella kaverilla oli Raumalla tuttuja, joten päätimme mennä sinne syömään ja tapaamaan näitä tuttuja. Ajelimme muutaman kierroksen keskustan ympäri, kun emme löytäneet etsimäämme Kebab-ravintolaa. Löysimme vihdoin paikan, ja söimme. Matkakorvauksena jouduin tarjoamaan Saab-kuskille aterian, jonka tein aivan mielelläni.

Raumalla vietimme tovin aikaa, jouduimme mm. kuljettamaan raumalaista nuorisoa baariin. :D Erään kuskattavan mukaan ajoin liian isoilla kierroksilla, hän ei varmaankaan ollut tottunut Polonezin urheilullisiin ääniin. :lol: Raumalla päätimme, että kun näin pitkälle olemme päässeet, niin käydään samalla vaivalla Turussa. Turkuun tulimme kahden aikoihin yöllä ja baarista palaavien turkulaisten joukko oli suorastaan jyräävä. Turussa emme viettäneet kuin muutaman kymmentä minuuttia, kun emme onnistuneet löytämään soveliasta kahvipaikkaa. Turussa huomasimme myös, että uuden hankintani takavalot eivät toimi. Hieman hasardia pimeässä.

Turusta lähdettyämme meidän piti taas tankata, tällä kertaa Tammisillan ABC:llä, Paimiossa. Suunnittelimme hieman porukan jakautumista kulkuneuvoihin, ja jatkoimme kahvien jälkeen ykköstietä kohti Espoota. Polonezin mittarivirhe osoittautui reippaanpuoleiseksi, mittarin mukaan 140km/h vastasi noin 115km/h, :shock: jos Saabin mittaria on uskominen. Meno ainakin tuntui nopealta. Ajelin edellä, ja saavuin Leppävaaraan n. 3.40. Odottelimme tovin Saabia, ja Saabin valoissa sain napattua ensimmäisen kuvan uudesta autostani. Painelin siltä seisomalta suoraa nukkumaan.

Seuraavana päivänä luin Lada-kerhon keskustelualuetta, ja autojen bongausketjussa joku sanoi bonganneensa valkoisen Polonezin Raumalla. Jännää, kun aina maakunnissa tulee bongatuksi mutta ei koskaan pääkaupunkiseudulla :P Päätin ajeluttaa autoa muutaman kilometrin, ja samalla tutkin tarkemmin, mitä tulikaan ostettua. Lokasuojan kaaret tuntuivat rapeammilta kuin olivat illalla näyttäneet. Takapenkiltä löytyi sytytysyksikkö ja takakontista liian kapeat Barumin talvirenkaat huonosti maalatuilla Fiat 127:n vanteilla, jotka olivat ihan lopussa. Ajelin aika kyytiä edeltävänä yönä kohti kotia. Tässä valossa renkaiden tarkastelu tuotti aika järkytyksen, koko sarja oli pinnoitettu - jota en ollut pimeässä huomannut - ja takarenkaat pinnaltaan osittain alle 2 milliset.

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 06 Helmi 2009 17:30
Kirjoittaja FSO-Ossi
Myin mattavalkoisen kostajan hetki sitten eräälle FSO-klubilaiselle. Toivon hänelle luotettavia kilometrejä klassikon ratissa! :)

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 26 Marras 2014 11:31
Kirjoittaja FSO-Ossi
Polonezi saatu lahjoituksena takaisin. Leima loppuu kuun vaihteessa ja kiertokangen laakeri naputtaa. Lykkäsin auton talvisäilöön, keväällä voisi aloittaa katsastusremontit ja koneenvaihdon.

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 21 Kesä 2019 17:41
Kirjoittaja Rimmed762
Polonez vaihtanut omistajaa allekirjoittaneelle.

Työtähän se kaipaa ja lähiaikoina olisi tarkoitus siirtää hitsattavaksi.

Tähän mennessä hankittu:
Kaikkiin kulmiin uudet jarrulevyt, -palat ja -satulat.
Jarrusatulat voi nyt vaihtaa...
Jarrusatulat voi nyt vaihtaa...
...uusiin kannattimiin.
...uusiin kannattimiin.
Kaasuttimen korjaussarja
Kaasutinta voisi huoltaa.
Kaasutinta voisi huoltaa.
Käytetyt 14" Fiatin aluvanteet pultteineen
Uusi Ladan käsipumpullinen polttoainepumppu
Klubin purkuautosta tuli lunastettua etusiivet
Lisäksi materiaalia huoltoa varten, suodattimet (ilma ja polttoaine), tulpat...

Työtä siis edessä. Yleisilme sisältä oli sellainen, että tämän halusin.

EDIT 1, 2 ja 3:
Lisäksi
Polttoainesäiliö
Etuvalot Zelmot (vieläkin matkalla)
Takavaloja muutamia kappaleita
Puskurivilkut
Helmat
Takakaaret
Vesipumppu
Käytetyt ovet
Ja varmaan kuutio pikkuosaa
Kaikki neljä umpiota, Wesem
Polttoainesäiliön kumiletkut
Tankkivaruste
Käsijarrun merkkivalon katkaisija
Pääsylinteri
Toinen moottori ja vaihdelaatikko
Kardaani
Ristinivelet
Tukilaakeri
Rättinivel
Vaihteiston takimmainen tukikumi
ja pikkuosakuutio on vain kasvanut laakereilla, tiivisteillä, spesifeillä pulteilla...
EDIT 6.6.21, listaamattomia osia
Jäähdytin
Vanteet
Taakse "kulmakarva"
Kytkinlevy

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 27 Joulu 2019 20:30
Kirjoittaja Rimmed762
Hitsattavana. Peltiosien metsästys jatkuu. Melko hyvin on palikoita löytynyt ja valoisammalta näyttää.

Kyllä siitä vielä auton saa.

EDIT 6.6.21:
Saldona oli yli 90 sabluunaa pelteihin. Kyllä siihen upposi.

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 29 Touko 2020 22:56
Kirjoittaja Rimmed762
IMG-20200517-WA0019.jpg
IMG-20200517-WA0007.jpg
IMG-20200517-WA0006.jpg
Etenee tasaisesti.

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 29 Touko 2020 22:58
Kirjoittaja Rimmed762
IMG-20200517-WA0012.jpg
Peltiä on uponnut odotettua enemmän...
IMG-20200517-WA0014.jpg
... molemmille puolille.
IMG-20200517-WA0015.jpg
Helmatkin ovat uudet. Uudet tunkin korvakkeet saapuivat tällä viikolla.

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 29 Touko 2020 23:00
Kirjoittaja Rimmed762
IMG-20200517-WA0005.jpg
Nykyään taka-akselillakin on paremmat mahdollisuudet pitää asemat. 😁 Ajatuksena on, että tämän jälkeen ei peltitöitä tarvittaisi.

Kuvassahan ei näy vielä korjaukset.

Peltivelho ainakin on ollut tinkimätön.

EDIT: Muotoilin tekstiä

Re: Kokemuksia halvasta Polonezista

Lähetetty: 22 Kesä 2020 19:23
Kirjoittaja Rimmed762
IMG_20200919_161610713~2.jpg
Taka-akselin palkit valmistuivat viime viikolla. Nyt on alkuperäistä vastaava triplapellitys paikoillaan. Seuraavaksi menee uudet tunkin korvakkeet paikoilleen.

Kyllä tämä tästä. 😁

EDIT: Kuvan lisääminen