1989 FSO Polonez 1.5 SLE

FSO-keskustelua joka ei muihin luokkiin sovi
jjsalo
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Marras 2017 11:11

1989 FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja jjsalo »

Tänään haave omasta Polonezista toteutui. Ostimme kaverin kanssa kimpassa 1938 syntyneeltä muorilta
117 tkm ajetun kauniin(?) puolan ihmeen. Auto oli ollut 2017 elokuun loppupuolelle asti päivittäiskäytössä kunnes oli
poistettu liikenteestä syyskuussa päättyneen leiman johdosta. Muori oli ostanut uuden auton kertomansa mukaan siitä
syystä, että autoa korjannut ja huoltanut henkilö oli kuollut helmikuussa. Kyseisellä henkilöllä töitä olikin säännöllisesti
riittänyt, sillä 2009-2016 jokainen katsastusyritys oli päättynyt hylkäykseen(2014 hylkyjä oli jopa kaksi), joten jälkitarkastukset
ovat tälle Polonezille tuttuja.

Auton on uutena ostanut Vammalan Autola Ky:stä Jaakko Mattila Halkivahasta. Ensimmäinen rekisteritunnus oli ELO-251.
Mattilan omistuksessa auto oli vuoteen 1996, jonka jälkeen omistajana oli Oriveden Autola Ky 1996-2003. En tiedä, miten noin pitkä
aika autoliikkeen omistuksessa selittyy. Ehkä Polonez oli heillä edustusautona arvovieraiden kuljetuksessa.
Muori osti auton 2003 ja siinä yhteydessä se rekisteröitiin uudelleen kammottavilla EU-tunnuksellisilla kilvillä TLF-510.
Alkuperäiset tunnukset on tarkoitus palauttaa Poloneziin kunhan auto on leimakunnossa.

Kyseenalaisia ensihavaintoja autosta:
-Ovet, varsinkin etuovet ovat hirvittävän ruostuneet ja korjauskelvottomat
-Ruostetta on myös mm. helmakoteloissa joten migillä on tulevaisuudessa töitä
-Pakoputki ei ole kovin tiukasti kiinni
-Hätävilkut eivät toimi jos virta ei ole päällä, kvartsikellon kanssa sama homma

Positiivisia havaintoja:
-Jokseenkin räpeltämätön yksilö, jossa osat paikallaan ja lähes suoraan ajosta
-Moottori ja voimansiirto tuntuvat olevan kunnossa ja auto on täysin ajokunnossa
-Onhan kyseessä aito FSO Polonez eikä mikä tahansa mersu, bemari tai audi

Ps. Otsikossa mainitaan auton olevan LE tai SLE. Valmistenumeron mukaan(?) kyseessä
on LE, mutta takaluukussa lukee SLE. Että kumpikohan se sitten on?

EDIT: Näköjään missään valmistenumerossa ei ole SLE:tä vaan nimenomaan LE,
joten eiköhän tämä SLE ole.
jjsalo
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Marras 2017 11:11

Re: 1989 FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja jjsalo »

Käynnistin Polonezin ja se lähtikin hienosti käymään ja ryyppy päällä kävi
tyhjäkäyntiä 2000 rpm. ajoin pienen koeajon ja auto toimi mukavasti.
Ilman ryyppyä tyhjäkäynti oli huonoa ja koeajolla auto sammuikin rullatessa vapaalla.
Moottori saavutti nopeasti 90 asteen lämmön mittarin mukaan ja tässä vaiheessa
tyhjäkäynti luonnistui.

Huomenna täytyy hakea Motonetista mineraaliöljyä, öljynsuodatin ja ilmansuodatin.
Moottoriöljyksi varmaan talvikäynnistyksiä ajatellen soveltuisi 10W-40, vaikka autossa
lohkolämmitin onkin.

Katsastusajankohta on tässä yksilössä ihanteellisesti viimeistään 12.9. eli käytännössä
konttorilla tarvitsee käydä joka toinen vuosi kunhan tämän nyt leimattua aikanaan saa.
jjsalo
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Marras 2017 11:11

Re: 1989 FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja jjsalo »

Hetki sitten tehty elämämme kaupat!?
Kuva
Kuva
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 1989 FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

Hieno hankinta! Kaikin puolin hyvät etuovet ovat aika kiven alla, vaikka tuo Polonezin yleisin väri onkin Suomessa. Minäkin tarvitsisin ainakin pelkääjän puolelle hyvän hopeanharmaan oven ;)

Suosittelisin käyttämään jotain täyssynteettistä laatuöljyä. Tuo moottori ei ole öljynkierroltaan mitään parhaita, joten mahdollisimman laadukas öljy on omiaan parantamaan moottorin kestoikää.

Jakohihnan vaihtotilanteesta kannattaa olla selvillä ja vaihtaa se, jos epävarmuutta on. Alle tunnin homma oikeilla työkaluilla ja mielenrauha on taattu.

Hätävilkkujen ja kellon toiminta kuulostaa siltä, että jotain sähköjä on ehkä räpelletty. Kannattaa kuitenkin ensin vilkaista sulakerasiaan, antiikkiset orkkissulakkeet aiheuttaa toisinaan kaikkea mielenkiintoista.

Autosi on tosissaan SLE, teknisesti ihan sama laite kuin LE, eroaa vain takaoven takana olevilla ikkunoillaan ilman S-kirjainta olevista versioista.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
jjsalo
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Marras 2017 11:11

Re: 1989 FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja jjsalo »

No tuli ostettua Teboil Silver 10W-40 puolisynteettistä. Se saa kelvata ainakin siihen asti kun auto on katsastuskunnossa.
Jakohihna vaihdetaan piakkoin koska kirjanpitoa auton huolloista ei ole.

Etuovet ovat aivan mädät, erityisesti kuskin puoleinen. Ovien pintapeltejä Polonezeihin saa edullisesti, mutta
se ei riitä kun sisäpeltikin on ruostunut.

Tuli sitten liityttyä FSO-klubiin, Suomen suurimpaan merkkikerhoon?

Ompa Polonezeja vähän liikennekäytössä, 22kpl?
Ei taida montaa autoa olla ei-harrastekäytössä?

Tämä ostamamme yksilö lienee viimeisiä mohikaaneja, jotka ovat omistajilleen
puhtaasti käyttöautoja ja nyt sitten tämäkin yksilö on harrastekäytössä.
jjsalo
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Marras 2017 11:11

Re: 1989 FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja jjsalo »

Nyt on Polonezia huollettu moottoriöljyjen ja ilmansuotimen osalta.
Motonetin ilmansuodin ei aivan istunut koteloon, mutta haitanneeko tuo...

Mustaa öljyä koneesta tuli n. 2,2 l ja uutta ainetta meni n. 3,8 l max-merkkiin asti.

Öljynpaineetkin nousivat operaation jälkeen.

Saako Suomesta nykyään jakohihnoja?
Ainoa paikka, mistä pikaisella netti-etsinnällä löysin, oli ebay.

http://www.ebay.co.uk/itm/FOR-FSO-POLON ... SwvzRXxT3e
Avatar
FSO-Ossi
Site Admin
Viestit: 422
Liittynyt: 08 Heinä 2008 02:58
Jäsennumero: 1
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 1989 FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja FSO-Ossi »

En ole törmännyt itse jakohihnoihin kotimaisissa kaupoissa muutamiin vuosiin. Ebaystä hankkimani jakohihnat ovat olleet tuoreen oloisia, tuoreus lienee jakohihnan tapauksessa ihan hyödyksi.
FSO 1500 Pickup E | FSO Polonez 1.6 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE
Vielä kun EdustusPoloneesin löytäisi.
Rimmed762
Viestit: 167
Liittynyt: 04 Elo 2018 23:02

Re: 1989 FSO Polonez 1.5 SLE

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Miten on projekti edennyt? Löytyikö ovet?

Bongasin Nettivaraosasta seuraavan ilmoituksen.
https://m.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2620063
Ei oikean väriset mutta näyttävät ehjähköiltä.
Vastaa Viestiin