FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 05 Tammi 2014 20:45
FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
Osia ei tunnu löytyvän suomesta, mutta ebay.de listaa niitä melko paljon ja ihan siedettävillä hinnoilla. Puolasta osia löytyy. Vuosimalli on 1984, joten ajattelin ujuttaa kulkuneuvon museorekisteriin. Sitä varten se täytyy oikoa. Etsin paikan missä työ on halpaa, ja ajoin auton pari kuukautta sitten Vilnaan. Siellä se on purettu, korjattu ja kasattu uudelleen.
Teetin myös kojelaudan ja lattiamaton uudelleen. Firman edustusteipit ovat tulossa myös, 60-luvun tyyliin. Onko muuten tietoa, pitääkö tuo mainos maalata autoon vai voiko sen teipata? Museorekisteröinti varmaan vaatii maalauksen?
Autoon pitäisi nyt löytää uudet etu-umpiot. Takavalot löytyivät suomesta. Muut osat on hankittu puolasta ja Liettuasta.
Viimeksi muokannut pollemaakari, 05 Tammi 2014 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 05 Tammi 2014 20:45
Re: FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
Ja koska viestiin ei voi laittaa tarpeeksi kuvia, tässä vähän työn etenemisestä:
Renkaat puhallettiin ja maalattiin alkuperäisellä värillä.
Auto maalattuna:
Alla ei ollut mitään korjattavaa, jopa alkuperäinen massa on ehjä, joten sieltä korjattiin vain ruostesuojaus.Renkaat puhallettiin ja maalattiin alkuperäisellä värillä.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 05 Tammi 2014 20:45
Re: FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
Nyt auto alkaa olla valmistumassa.
- Liitteet
-
- Toinen kulma
- valmistumassa2.jpg (102.51 KiB) Katsottu 208264 kertaa
-
- Auto alkaa olla kohta valmis
- valmistumassa1.jpg (93.74 KiB) Katsottu 208264 kertaa
Re: FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
Hyvältä näyttää! Tässähän tekee mieli itsekin ruveta laittamaan omaa Pollea leimakuntoon, kun näkee että muilla projektit edistyy. 

FSO 1500 Pickup Polle E "Artekno Pickup Paketti"
Re: FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
hienolta näyttää... soiteltiin noista uusista osista, takavaloista jne. vieläkös kiinnostaa ?
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 05 Tammi 2014 20:45
Re: FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
No varmasti, odottelen että auto on täällä jotta tiedän mitä siihen tarvitaan. Numero on tallessa!
Re: FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
OK. Soittelehan ja tule poikkeamaan kun selviää osatarpeet...
t. Timo
t. Timo
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 05 Tammi 2014 20:45
Re: FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
Auton on nyt kokolailla valmis. Vein mennessäni uudet etuvalot. Puolasta oli yritetty hankkia, mutta huonolla menestyksellä. Eivät halua ilmeisemmin hirveästi vastailla Liettualaisiin kyselyihin. Minä saan kyllä saksasta hommattua osia ilman ongelmaa, mutta ilmeisesti tavara ei kulje naapurimaahan ihan yhtä helposti.
Työn laatu on ällistyttävä. Yhdessä kuvassa näkyy repsikan selän takana oleva seinä. Tuo kulma oli hakkaantunut rikki ja se oli oiottu ja paikkamaalattu. Nyt siinä näkyy jopa pistehitsaukset, jotka ilmeisesti on feikattu. Sisältä en hoksannut ottaa kuvia, mutta sieltä auto on kuin uusi.
Nyt tähän tarvittaisiin tuo etupuskurin kumi, tupakansytytin ja sen alla oleva muovipaneeli.
Eilen otettuja kuvia:
http://bonk.fi/fso/
Työn laatu on ällistyttävä. Yhdessä kuvassa näkyy repsikan selän takana oleva seinä. Tuo kulma oli hakkaantunut rikki ja se oli oiottu ja paikkamaalattu. Nyt siinä näkyy jopa pistehitsaukset, jotka ilmeisesti on feikattu. Sisältä en hoksannut ottaa kuvia, mutta sieltä auto on kuin uusi.
Nyt tähän tarvittaisiin tuo etupuskurin kumi, tupakansytytin ja sen alla oleva muovipaneeli.
Eilen otettuja kuvia:
http://bonk.fi/fso/
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 05 Tammi 2014 20:45
Re: FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
Auto tuli viime viikolla takaisin.
Auto on siis korjattu Vilnassa, missä työn alla on ollut tällä hetkellä kaksi muutakin autoa; Fiat 127 Fiorino 1987 ja Volkswagen Caddy GT 1987.
Vein Caddyn muistaakseni joulukuussa, ja samalla ostin täältä uudet talvirenkaat ja vanteet Polleen. Vanteet löysin autopurkamolta. Niille annettiin perusteellinen elektrolyysikäsittely ja kiillotus teräsharjalla. Ruoste pakeni kuten voi odottaa. Tarkoitus tuolloin oli ajaa polle takaisin, mutta siinä oli vielä jotain säätöä, joten tämä unohdettiin. Vanteet maalattiin Vilnassa alkuperäisen väriseksi ja renkaat tasapainoteltiin paikalleen.
Pollea viedessä noin 150 kilometriä ennen vilnaa auto alkoi polttaa öljynpainevaloa. Sitä ennen autosta oli loppunut sähkö, ja se sammui tämän takia. Vikaa ei löytynyt. Öljystä ei ollut pulaa, ja sähköä riitti kun sitä ensin saatiin erään Liettualaisen Audista. On muuten tuo auttaminen tien päällä ihan omaa tasoaan, kaverit kun tietävät mitä näillä bonkeilla ajaminen on.
En muistanut tätä episodia ennenkuin lähdin ajamaan takaisin. Hihna soi kuin viulu ja kumi kärysi. Kiristimme hihnan ja öljynpainevalo paloi aina kun kierrokset putosivat tyhjäkäynnille. Sähköstä ei nyt ollut pulaa, vaan latausjännite nousi ja nousi, kunnes oli 17,5V Liettuan ja Latvian rajalla. Samalla auto kävi jo varsin huonosti.
Kello oli jo yli kuusi illalla ja paikat alkoivat olla kiinni. Fiilis oli että matka loppuu ihan justiinsa, sitten alkaa improvisointi. Sitten tien varressa oli heti Latvian puolella autoserviss (M Motors). Portti oli auki kun hinausauto purki isoa bemaria, joten kurvasin sisään. Tarjoilin englantia, mutta mies oli sitä ikäluokkaa joka puhuikin saksaa, joten jatkoimme sillä. Selitin että auto käy huonosti. Avasin konepellin ja sain autokorjaajan tunnistamaan tekniikan; "Ziguli!". Samassa soitto jonnekin, volttimittari hallin puolelta ja diagnoosi oli valmis. Ylilataus. Jännite oli tuon 17,5V ja se rikkoo sytytysjärjestelmän ja antaa kipinää väärään aikaan.
Lataussäätimen kansi auki, ja sieltä paljastui mekaaninen rele jonka toiminta on yksinkertaista kuin aika itse. Kun jännite nousee, magneetti vetää lujempaa ja avaa latauskytkennän. Sitten jännite alkaa laskea ja magneetin veto hiipuu ja kytkee latauksen jälleen päälle. Koko kikkare oli vain hyytynyt kiinni käytön puutteen vuoksi, eli sitä hieman herättelemällä ongelma poistui.
Ylijännite oli rikkonut myös toisen ajovalon. Varaosaa ei löytynyt, joten osa irrotettiin firman työautosta.
"Jetzt nach Hause fahren" -tokaisi mies ja löi luukun kiinni. Kiittelin ja kaivoin taskusta sata litiä ja kumpikin oli tyytyväinen. Auto toimi kuin ajatus tuon jälkeen. Myöhästyin tosin laivalta ja yövyin Tallinnassa. Aamulla parin asteen pakkasessa autoa sai veivata jonkin tovin että se lähti käyntiin.
Tankkasin auton kolme kertaa tuon 600 kilometrin matkalla, lähinnä siksi että saisin tankkiin kertyneen veden pakenemaan, ja samalla yhden vikakohteen vähemmäksi jos bensaa riittää koko ajan. Kullakin pysähdyskerralla ihmiset tulivat kummastelemaan mikä auto on.
Seuraavaksi onkin auton katsastus, 30.4. , jolloin haistelen mitä kaikkea siihen täytyy tehdä että museointi onnistuu.
Ainakin pakoputki on imporivisoitu, mutta löysin kaikki uudet osat Britanniasta. Britannia on muutenkin paikka jossa autoja on paljon, joten osia on poikkeuksellisen hyvin saatavilla, jopa paremmin kuin puolassa. Puolassa ongelma on saada tavara perille. Osia kyllä on, mutta ne eivät koskaan pääse perille?
Auto on siis korjattu Vilnassa, missä työn alla on ollut tällä hetkellä kaksi muutakin autoa; Fiat 127 Fiorino 1987 ja Volkswagen Caddy GT 1987.
Vein Caddyn muistaakseni joulukuussa, ja samalla ostin täältä uudet talvirenkaat ja vanteet Polleen. Vanteet löysin autopurkamolta. Niille annettiin perusteellinen elektrolyysikäsittely ja kiillotus teräsharjalla. Ruoste pakeni kuten voi odottaa. Tarkoitus tuolloin oli ajaa polle takaisin, mutta siinä oli vielä jotain säätöä, joten tämä unohdettiin. Vanteet maalattiin Vilnassa alkuperäisen väriseksi ja renkaat tasapainoteltiin paikalleen.
Pollea viedessä noin 150 kilometriä ennen vilnaa auto alkoi polttaa öljynpainevaloa. Sitä ennen autosta oli loppunut sähkö, ja se sammui tämän takia. Vikaa ei löytynyt. Öljystä ei ollut pulaa, ja sähköä riitti kun sitä ensin saatiin erään Liettualaisen Audista. On muuten tuo auttaminen tien päällä ihan omaa tasoaan, kaverit kun tietävät mitä näillä bonkeilla ajaminen on.
En muistanut tätä episodia ennenkuin lähdin ajamaan takaisin. Hihna soi kuin viulu ja kumi kärysi. Kiristimme hihnan ja öljynpainevalo paloi aina kun kierrokset putosivat tyhjäkäynnille. Sähköstä ei nyt ollut pulaa, vaan latausjännite nousi ja nousi, kunnes oli 17,5V Liettuan ja Latvian rajalla. Samalla auto kävi jo varsin huonosti.
Kello oli jo yli kuusi illalla ja paikat alkoivat olla kiinni. Fiilis oli että matka loppuu ihan justiinsa, sitten alkaa improvisointi. Sitten tien varressa oli heti Latvian puolella autoserviss (M Motors). Portti oli auki kun hinausauto purki isoa bemaria, joten kurvasin sisään. Tarjoilin englantia, mutta mies oli sitä ikäluokkaa joka puhuikin saksaa, joten jatkoimme sillä. Selitin että auto käy huonosti. Avasin konepellin ja sain autokorjaajan tunnistamaan tekniikan; "Ziguli!". Samassa soitto jonnekin, volttimittari hallin puolelta ja diagnoosi oli valmis. Ylilataus. Jännite oli tuon 17,5V ja se rikkoo sytytysjärjestelmän ja antaa kipinää väärään aikaan.
Lataussäätimen kansi auki, ja sieltä paljastui mekaaninen rele jonka toiminta on yksinkertaista kuin aika itse. Kun jännite nousee, magneetti vetää lujempaa ja avaa latauskytkennän. Sitten jännite alkaa laskea ja magneetin veto hiipuu ja kytkee latauksen jälleen päälle. Koko kikkare oli vain hyytynyt kiinni käytön puutteen vuoksi, eli sitä hieman herättelemällä ongelma poistui.
Ylijännite oli rikkonut myös toisen ajovalon. Varaosaa ei löytynyt, joten osa irrotettiin firman työautosta.
"Jetzt nach Hause fahren" -tokaisi mies ja löi luukun kiinni. Kiittelin ja kaivoin taskusta sata litiä ja kumpikin oli tyytyväinen. Auto toimi kuin ajatus tuon jälkeen. Myöhästyin tosin laivalta ja yövyin Tallinnassa. Aamulla parin asteen pakkasessa autoa sai veivata jonkin tovin että se lähti käyntiin.
Tankkasin auton kolme kertaa tuon 600 kilometrin matkalla, lähinnä siksi että saisin tankkiin kertyneen veden pakenemaan, ja samalla yhden vikakohteen vähemmäksi jos bensaa riittää koko ajan. Kullakin pysähdyskerralla ihmiset tulivat kummastelemaan mikä auto on.
Seuraavaksi onkin auton katsastus, 30.4. , jolloin haistelen mitä kaikkea siihen täytyy tehdä että museointi onnistuu.
Ainakin pakoputki on imporivisoitu, mutta löysin kaikki uudet osat Britanniasta. Britannia on muutenkin paikka jossa autoja on paljon, joten osia on poikkeuksellisen hyvin saatavilla, jopa paremmin kuin puolassa. Puolassa ongelma on saada tavara perille. Osia kyllä on, mutta ne eivät koskaan pääse perille?
Re: FSO polle 125p Pickupin uusi elämä 1984
Vanha viestiketju... tiedän...
Oli kuitenkin ilo lukea koko juttu. Pollen entisöinti oli asia mikä erityisesti lämmitti mieltä. Nostaisin hattua jos minulla oli se päässä. Harvemmin nuo vanhat työjuhdat saavat noin hyvää käsittelyä.
Mikä firma oli Vilnassa kyseessä? Oma GAZi on tällä hetkellä Virossa työn alla mutta ei taatusti ole viimeinen ajoneuvo joka kaipaa maalia ja peltiä.
Oli kuitenkin ilo lukea koko juttu. Pollen entisöinti oli asia mikä erityisesti lämmitti mieltä. Nostaisin hattua jos minulla oli se päässä. Harvemmin nuo vanhat työjuhdat saavat noin hyvää käsittelyä.
Mikä firma oli Vilnassa kyseessä? Oma GAZi on tällä hetkellä Virossa työn alla mutta ei taatusti ole viimeinen ajoneuvo joka kaipaa maalia ja peltiä.