FSO 125p / Polonez polttoainepumppu

Tekniset ongelmat ja osien metsästys
Rimmed762
Viestit: 227
Liittynyt: 04 Elo 2018 23:02

FSO 125p / Polonez polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

FSOn polttoainepumppu Suomeen tuoduissa on perinteinen Fiatin pumppu. Käyttövoima tulee nokka-akselilta joka työntää käyttötankoa ulospäin joka kierroksella ja jousi pumpussa työntää akselin takaisin lohkoon.
Korjauskäsikirjan sivu polttoainepumpusta
Korjauskäsikirjan sivu polttoainepumpusta
Screenshot_20240511-223022.png (674.89 KiB) Katsottu 69857 kertaa
Seuraavassa kuvassa on sekä Polonezin sekä 125P:n pumput kuvattuna ylhäältä päin.
Eri konfiguraatiot
Eri konfiguraatiot
8bebf507f5f26416f06be89971d7c6c3-product_lightbox (1).jpg (67.41 KiB) Katsottu 69857 kertaa
Pumput ovat osiltaan samanlaiset ja kannen irroittamalla voidaan sekä sisääntulo sekä lähtö kääntää haluttuun suuntaan. Tässä tapauksessa 125p:n pumppu on malleihin joissa on vanhempi ketjukone.
Rimmed762
Viestit: 227
Liittynyt: 04 Elo 2018 23:02

Re: FSO 125p / Polonez polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Purettuna / pääosat
Purettuna / pääosat
IMG_20230701_224301940_HDR~2.jpg (1.57 MiB) Katsottu 69856 kertaa
Pumpun irroituksen jälkeen purkautuu se pääosiin ruuvimeissellä. Osa uusista pumpuista on koottuu kuusiopulteilla.
Vaihdetut osat
Vaihdetut osat
IMG_20230701_224320508~2.jpg (901.24 KiB) Katsottu 69856 kertaa
Tässä tapauksessa riitti suodatinosan sekä kalvojen vaihto. Samalla vaihtui myös kalvoa tukevat levyt.
Uudempaa osaa paikoillaan
Uudempaa osaa paikoillaan
IMG_20230701_225208236_HDR~2.jpg (758.98 KiB) Katsottu 69856 kertaa
Kuvassa vaihdetut osat. Käytin Ladan huoltosarjaa joka toimii pääpiirteittään oikein hyvin myös FSOn pumppuun. Suosittelen käyttämään FSOn omaa sarjaa mikäli sellainen löytyy. Kalvon käyttötanko on Polmossa pidempi kuin Ladassa. Tällöin täytyy käyttää uudelleen vanha tanko. Harvoin tanko itsessään on kulunut mutta huoltosarjan mukana sellainen tulee.
Rimmed762
Viestit: 227
Liittynyt: 04 Elo 2018 23:02

Re: FSO 125p / Polonez polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Huoltosarja

Esimerkiksi Regmotin huoltosarja sisältää seuraavat osat.
Regmotin huoltosarja
Regmotin huoltosarja
Zestaw naprawczy pompy paliwa FSO, Polonez, Fiat 126p, Fiat 125p, 013810 - widok 1.jpg (36.05 KiB) Katsottu 69856 kertaa
Vasemmalla ylhäällä välilevy ja kalvon alapuolelle tuleva jousi. Jousi palauttaa kalvon yläasentoon. Välilevyn asennuksessa on huomioitavaa, että se sisältää juorureijän. Juorureikä kannattaa asentaa siten, että mahdollinen vuoto kalvossa on havaittavissa.

Oikealla ylhäällä on valmiiksi koottu käyttötanko. Mikäli käyttötanko kootaan itse on järjestys seuraava.
Alhaalta ylös:
1) käyttötanko
2) tukilevy (huullos alas jotta ei revi kalvoa ja kulkee sen mukana oikein)
3) kalvo (polttoaineen kestoa ei tarvita)
4) välilevyt
5) kalvo tai kalvot. Riippuu sarjasta. Polttoainetta kestävä ylimmäksi.
6) tukilevy (huullos ylös, sama syy kuin ensimmäisen tukilevyn kanssa)
7) mutteri

Tukilevyn huulloksen huomiointi koskee metallisia tukilevyjä joita osa korjaussarjoista sisältää. Muovisessa ei asennuksessa voi virheitä tehdä.

Välilevyn kalvojen väliin ei näy huoltosarjan kuvassa mutta vanhaa purkaessa sen kyllä näkee. Välilevyt löytyvät siis ulkoreunasta ja tukilevyjen välistä.

Alimmaisena kuvassa on venttiilit. Venttiilien toimintakunnon pystyy kokeilemaan ilmavirralla. Oleellista on, että ilma kulkee vain yhteen suuntaan.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 14 Touko 2024 13:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Rimmed762
Viestit: 227
Liittynyt: 04 Elo 2018 23:02

Re: FSO 125p / Polonez polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Ja sitten "pro tipit".

Käyttötangon kokoamisessa kannattaa käyttää pumpun kiinnitysruuveja kohdistamaan kalvot ja välilevy keskenään. Kiristyksen jälkeen kääntely on käytännössä mahdotonta.

Jos venttiilejä joutuu vaihtamaan on syytä olla sopiva lyöntisarja ja alusta käsillä. Venttiili on äärimmäisen yksinkertainen. Pieni jousi, läppä ja kiinnitysrengas. Kiinnitysrengas on asetettu paikoilleen suht tiukalla sovitteella ja siihen on lyöty varmistukset. Irroituksessa joutuu poistamaan vanhat varmistuslyöntien jäljet ja iskemään uudet.

Käyttötankoa pumpun runkoon asentaessa pitää muistaa jousi. Tanko asennetaan paikallaan painamalla pumpun lohkon puolen painiketta joka nostaa tangon kiinnikettä. Tämän jälkeen asennetaan tanko paikoilleen 90° käännettynä ja käännetään kiinnike ohitettua 90°.

Kuvun kiinnitysmutterissa on alkujaan aluslevy joka vaikuttaa olevan kevytmetallia. Olen itse korvannut sen messinkisellä ja laittanut esimerkiksi Hylomar Blueta tipan väliin. Samaa ainetta olen laittanut ihan vähän myös kuvun alareunaan. Mahdollisesti toimenpide on tarpeeton mutta en ole havainnut siitä haittaa.
Rimmed762
Viestit: 227
Liittynyt: 04 Elo 2018 23:02

Re: FSO 125p / Polonez polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Ja vielä yksi kuva. Ladan pumppu on rakenteeltaan käytännössä samanlainen.
Ladan pumppu
Ladan pumppu
2-78s.jpg (25.28 KiB) Katsottu 69831 kertaa
Erona tässä pumpussa on kahva jota ei yleensä ole FSOn pumpuissa.
Vastaa Viestiin