FSOn polttoainepumppu Suomeen tuoduissa on perinteinen Fiatin pumppu. Käyttövoima tulee nokka-akselilta joka työntää käyttötankoa ulospäin joka kierroksella ja jousi pumpussa työntää akselin takaisin lohkoon.
Seuraavassa kuvassa on sekä Polonezin sekä 125P:n pumput kuvattuna ylhäältä päin.
Pumput ovat osiltaan samanlaiset ja kannen irroittamalla voidaan sekä sisääntulo sekä lähtö kääntää haluttuun suuntaan. Tässä tapauksessa 125p:n pumppu on malleihin joissa on vanhempi ketjukone.
FSO 125p / Polonez polttoainepumppu
Re: FSO 125p / Polonez polttoainepumppu
Tässä tapauksessa riitti suodatinosan sekä kalvojen vaihto. Samalla vaihtui myös kalvoa tukevat levyt.
Kuvassa vaihdetut osat. Käytin Ladan huoltosarjaa joka toimii pääpiirteittään oikein hyvin myös FSOn pumppuun. Suosittelen käyttämään FSOn omaa sarjaa mikäli sellainen löytyy. Kalvon käyttötanko on Polmossa pidempi kuin Ladassa. Tällöin täytyy käyttää uudelleen vanha tanko. Harvoin tanko itsessään on kulunut mutta huoltosarjan mukana sellainen tulee.
Huoltosarja
Esimerkiksi Regmotin huoltosarja sisältää seuraavat osat.
Vasemmalla ylhäällä välilevy ja kalvon alapuolelle tuleva jousi. Jousi palauttaa kalvon yläasentoon. Välilevyn asennuksessa on huomioitavaa, että se sisältää juorureijän. Juorureikä kannattaa asentaa siten, että mahdollinen vuoto kalvossa on havaittavissa.
Oikealla ylhäällä on valmiiksi koottu käyttötanko. Mikäli käyttötanko kootaan itse on järjestys seuraava.
Alhaalta ylös:
1) käyttötanko
2) tukilevy (huullos alas jotta ei revi kalvoa ja kulkee sen mukana oikein)
3) kalvo (polttoaineen kestoa ei tarvita)
4) välilevyt
5) kalvo tai kalvot. Riippuu sarjasta. Polttoainetta kestävä ylimmäksi.
6) tukilevy (huullos ylös, sama syy kuin ensimmäisen tukilevyn kanssa)
7) mutteri
Tukilevyn huulloksen huomiointi koskee metallisia tukilevyjä joita osa korjaussarjoista sisältää. Muovisessa ei asennuksessa voi virheitä tehdä.
Välilevyn kalvojen väliin ei näy huoltosarjan kuvassa mutta vanhaa purkaessa sen kyllä näkee. Välilevyt löytyvät siis ulkoreunasta ja tukilevyjen välistä.
Alimmaisena kuvassa on venttiilit. Venttiilien toimintakunnon pystyy kokeilemaan ilmavirralla. Oleellista on, että ilma kulkee vain yhteen suuntaan.
Esimerkiksi Regmotin huoltosarja sisältää seuraavat osat.
Vasemmalla ylhäällä välilevy ja kalvon alapuolelle tuleva jousi. Jousi palauttaa kalvon yläasentoon. Välilevyn asennuksessa on huomioitavaa, että se sisältää juorureijän. Juorureikä kannattaa asentaa siten, että mahdollinen vuoto kalvossa on havaittavissa.
Oikealla ylhäällä on valmiiksi koottu käyttötanko. Mikäli käyttötanko kootaan itse on järjestys seuraava.
Alhaalta ylös:
1) käyttötanko
2) tukilevy (huullos alas jotta ei revi kalvoa ja kulkee sen mukana oikein)
3) kalvo (polttoaineen kestoa ei tarvita)
4) välilevyt
5) kalvo tai kalvot. Riippuu sarjasta. Polttoainetta kestävä ylimmäksi.
6) tukilevy (huullos ylös, sama syy kuin ensimmäisen tukilevyn kanssa)
7) mutteri
Tukilevyn huulloksen huomiointi koskee metallisia tukilevyjä joita osa korjaussarjoista sisältää. Muovisessa ei asennuksessa voi virheitä tehdä.
Välilevyn kalvojen väliin ei näy huoltosarjan kuvassa mutta vanhaa purkaessa sen kyllä näkee. Välilevyt löytyvät siis ulkoreunasta ja tukilevyjen välistä.
Alimmaisena kuvassa on venttiilit. Venttiilien toimintakunnon pystyy kokeilemaan ilmavirralla. Oleellista on, että ilma kulkee vain yhteen suuntaan.
Viimeksi muokannut Rimmed762, 14 Touko 2024 13:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ja sitten "pro tipit".
Käyttötangon kokoamisessa kannattaa käyttää pumpun kiinnitysruuveja kohdistamaan kalvot ja välilevy keskenään. Kiristyksen jälkeen kääntely on käytännössä mahdotonta.
Jos venttiilejä joutuu vaihtamaan on syytä olla sopiva lyöntisarja ja alusta käsillä. Venttiili on äärimmäisen yksinkertainen. Pieni jousi, läppä ja kiinnitysrengas. Kiinnitysrengas on asetettu paikoilleen suht tiukalla sovitteella ja siihen on lyöty varmistukset. Irroituksessa joutuu poistamaan vanhat varmistuslyöntien jäljet ja iskemään uudet.
Käyttötankoa pumpun runkoon asentaessa pitää muistaa jousi. Tanko asennetaan paikallaan painamalla pumpun lohkon puolen painiketta joka nostaa tangon kiinnikettä. Tämän jälkeen asennetaan tanko paikoilleen 90° käännettynä ja käännetään kiinnike ohitettua 90°.
Kuvun kiinnitysmutterissa on alkujaan aluslevy joka vaikuttaa olevan kevytmetallia. Olen itse korvannut sen messinkisellä ja laittanut esimerkiksi Hylomar Blueta tipan väliin. Samaa ainetta olen laittanut ihan vähän myös kuvun alareunaan. Mahdollisesti toimenpide on tarpeeton mutta en ole havainnut siitä haittaa.
Käyttötangon kokoamisessa kannattaa käyttää pumpun kiinnitysruuveja kohdistamaan kalvot ja välilevy keskenään. Kiristyksen jälkeen kääntely on käytännössä mahdotonta.
Jos venttiilejä joutuu vaihtamaan on syytä olla sopiva lyöntisarja ja alusta käsillä. Venttiili on äärimmäisen yksinkertainen. Pieni jousi, läppä ja kiinnitysrengas. Kiinnitysrengas on asetettu paikoilleen suht tiukalla sovitteella ja siihen on lyöty varmistukset. Irroituksessa joutuu poistamaan vanhat varmistuslyöntien jäljet ja iskemään uudet.
Käyttötankoa pumpun runkoon asentaessa pitää muistaa jousi. Tanko asennetaan paikallaan painamalla pumpun lohkon puolen painiketta joka nostaa tangon kiinnikettä. Tämän jälkeen asennetaan tanko paikoilleen 90° käännettynä ja käännetään kiinnike ohitettua 90°.
Kuvun kiinnitysmutterissa on alkujaan aluslevy joka vaikuttaa olevan kevytmetallia. Olen itse korvannut sen messinkisellä ja laittanut esimerkiksi Hylomar Blueta tipan väliin. Samaa ainetta olen laittanut ihan vähän myös kuvun alareunaan. Mahdollisesti toimenpide on tarpeeton mutta en ole havainnut siitä haittaa.
Ja vielä yksi kuva. Ladan pumppu on rakenteeltaan käytännössä samanlainen.
Erona tässä pumpussa on kahva jota ei yleensä ole FSOn pumpuissa.
Erona tässä pumpussa on kahva jota ei yleensä ole FSOn pumpuissa.